رشته کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل شاخههای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی های نوین جراحی در جراحیهای تخصصی و فوق تخصصی آشنا شده و مراقبت و کمک به اداره بیمار را قبل، حین و بعد عمل میآموزند. دانش آموختگان این رشته عضوی از تیم بهداشتی درمان خواهد بود که به عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخشهای اتاق عمل بیمارستان، بخشهای مداخله تشخیصی ـ درمانی و مراکز مراقبتی سیار ایفای نقش مینمایند
تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل 136 واحد به شرح زیر میباشد
دروس عمومی: 26 واحد
دروس پایه و تخصصی: 94 واحد
کارآموزی در عرصه: 16 واحد
تاريخچه گروه اتاق عمل
رشته اتاق عمل درایران مقطع کاردانی بین سالهای 1366 تا 1384 و در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از سال 1387 در دانشکده های مختلف پرستاری و پیراپزشکی دولتی و آزاد در سطح کشور راه اندازی گردید .
گروه اتاق عمل دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد از مهرماه سال 1396 به جذب دانشجوی پیوسته اتاق عمل مبادرت نموده و در حال حاضر 3 نفر عضو هیات علمی تمام وقت، 14 نفر هیات علمی پشتیبان در مقطع دکتری و 3 نفر ارشد و حدود 15 نفر هیات علمی حق التدریس در امر آموزش با گروه همکاری دارند.کلیه کارآموزی ها در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های وابسته به مدیریت درمان تامین اجتماعی انجام می پذیرد.
این رشته در دانشکده های پیراپزشکی و یا پرستاری به دانشجویان ارائه خدمت مینمایند . در این دانشکده ها گروه اتاق عمل متولی اداره امور آموزشی دانشجویان رشته اتاق عمل بوده و مسئول ارائه دروس پایه ،اصلی وتخصصیی اتاق عمل می باشد که ازهمکاری اساتید دانشکده پزشکی وپرستاری بهرمند است.
فلسفه گروه آموزشی اتاق عمل
بیمار بعنوان یک فرد انسانی دارای ابعاد جسمی ، روانی ، عاطفی و ... است و قادر است بطور مستقل روش درمان جراحی را انتخاب کند. دانش آموختگان رشته اتاق عمل در راستای ارتقاء سطح سلامت با رفع نیازهای همه جانبه بیمار در دوره قبل ، حین و بعد از عمل کلید پیشگیری از بسیاری از عوارض را بدست دارند. فلسفه وجود گروه آموزشی اتاق عمل تعلیم و تربیت دانشجویان ماهر، توانا، فرهیخته ، مسئولیت پذیر با ارزشهای والای انسانی نشأت گرفته از تعلیم و تربیت اسلامی در راستای ارتقاء سطح سلامت در جهت رفع نیازهای همه جانبه بیماران در مورد قبل، حین و بعد از اعمال جراحی می باشد.
رسالت آموزشی گروه
تربیت نیروی انسانی آگاه و کارآمد که با کسب توانائیهای حرفه ای در اتاق عمل و بهره مندی از دانش و تکنولوژی روز ، خدمات مورد نیاز مراقبتی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت حفظ ، ارتقاء و تعمیم سطح سلامت بیمار و جامعه ارائه دهند.
اهداف کلی آموزشی گروه
الف) ایجاد توانایی علمی و عملی در دانشجویان اطاق عمل، پرستاری که با دانش و عملکرد کافی در مورد مفاهیم پایه مراقبت از بیمار و تکنیکهای جراحی پاسخگوی نیازهای بهداشتی درمانی جامعه باشند.
ب) بازنگری دروس متناسب با استانداردها و مطالب روز علمی و نیازهای آموزشی جامعه و فراگیران و ارسال بازخورد به سیستم آموزشی و کشور.
ج) توانمندسازی اساتید همگام با پیشرفت علم و پیدایش روشهای نوین جراحی و مراقبت از بیمار.
د) ایجاد دوره های آموزش مداوم بر اساس نیازسنجی بمنظور تقویت دانش و عملکرد اساتید و نیز پرسنل شاغل.
ه ) تعیین حداقل های یادگیری ضروری برای رشته اطاق عمل و بازنگری مداوم آنها بر اساس کارنامه عملکرد بالینی.
و) اجرای آموزش و ارزشیابی فراگیران بر اساس روشهای نوین و ارزیابی تأثیر این روشها.
رسالت پژوهشی گروه
تربیت نیروی انسانی محقق، کارآمد، خلاق و دارای تفکر انتقادی که با مشارکت و همکاری با نظام سلامت قادر به انجام پژوهش در زمینه های مختلف مربوط به حرفه و پاسخگویی به پرسشها و نیازهای انسانی در جهت ارتقاء سلامت جامعه باشند و نیز توسعه سطح مشارکت جمعی در انجام فعالیتهای پژوهشی در گروه و بین گروهی.
اهداف کلی پژوهشی گروه
۱-تربیت و تعلیم دانشجویانی که شایستگی تحقیق و پژوهش را داشته باشند.
۲-بررسی و شناخت نیازهای پژوهشی در زمینه مراقبت، آموزش و حمایت از بیماران در اتاق عمل.
۳-بررسی و شناخت نیازهای پژوهشی مربوط به پرسنل درمانی در اتاق عمل ( بررسی و شناخت نیازهای پژوهشی در زمینه مشکلات مربوط به حرفه ).
۴- ایجاد نگرش و بینش پژوهشی در دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی.
۵- ایجاد زمینه رقابتهای علمی پژوهشی با ارائه پروژه در دانشجویان و اعضاء گروه.
۶- تقویت انگیزه انجام پژوهش های بالینی در دانشجویان و ارائه آن در سمینارهای دانشجویی پژوهشی.
۷- تدارک فرصت هایی جهت چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی – آموزشی توسط اعضاء گروه.
۸- بررسی و برآورد منابع حمایتی ، علمی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی تیمی در راستای اهداف حرفه.
رسالت گروه در عرصه خدمات بالینی
بهبود و ارتقاء سطح مهارتهای بالینی، تقویت فعالیت تیمی و تسلط بر حداقل های مورد نیاز بالینی در جهت سلامت بیمار و جامعه و نیز پرورش نگرش و بینش مثبت در دانشجویان نسبت به حرفه خود.
اهداف بالینی گروه
-همسو سازی دروس نظری و عملی.
- تقویت و توسعه سیستم اطلاع رسانی و ارتباط با مراکز علمی دنیا بصورت دوره های مشاهده گری برای بهبود مهارتهای بالینی اعضاء گروه.
- تقویت انگیزش، اعتماد به نفس و خود اتکایی در دانشجویان ( ایجاد عملکرد مستقل و منطبق با استانداردهای عملکردی).
- آموزش صحیح و دقیق مهارتهای بالینی به دانشجویان توسط اساتید مطابق با کارنامه عملکرد بالینی.
- شناسایی موانع کسب مهارتهای بالینی و تلاش در جهت رفع آنها.
- شناسایی عوامل اثر بخش در کسب مهارتهای بالینی و تقویت آنها ( تعامل دانشجویان و پرسنل – امکانات و تجهیزات و ... ).
- برقراری دوره های بازآموزی مداوم و موثر برای اعضاء هیأت علمی گروه و پرسنل شاغل در اطاق عمل.
- استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا در آموزش بالین با توجه به امکانات موجود در جامعه.
- داشتن تعامل موثر اعضای هیأت علمی گروه و دانشجویان با کادر مراکز درمانی در جهت رفع مشکلات بالینی و نیز مشارکت دادن پرسنل درمانی در امر آموزش بالینی دانشجویان.
- راه اندازی کلینیک های تخصصی پرستاری اطاق عمل جهت ارائه خدمات مراقبتی آموزشی به بیماران بعد از جراحی ها.