آزمون های مركز
دانشکده پرستاری و مامایی

آزمون های مركز

آزمون هاي آزمايشگاه مهارت هاي باليني

بطور كلي آزمون هايي كه در اين مركز برگزار مي گردد بصورت آزمون بالینی ساختار یافته عینی که آسکی OSCE خوانده مي شود (Objective Structured Clinical Examination) برگزار مي گردد، اين آزمون نخستین بار توسط پروفسور هاردن مطرح شد. اين آزمون شامل چندین ایستگاه است که در هر ایستگاه از داوطلب خواسته می شود یک وظیفه یا عمل معین مثل گرفتن شرح حال یا یک معاینه فیزیکی را برای یک ارگان خاص انجام دهد. در هر ایستگاه از یک طرح نمره گذاری استاندارده شده استفاده می شود. در اين آزمايشگاه آزمون هاي زير برگزار مي گردد.

 

  • آزمون هاي آسكي پايان ترم

آزمون هاي عملي پايان ترم مربوط به دروسي كه در مركز تدريس مي گردد مانند درس اصول و مهارت هاي پرستاري و مامايي، اصول و مهارت هاي پرستاري و روش كار در اتاق عمل، سميولوژي يا بررسي وضعيت سلامت و ... بر اساس محتواي دروس به روش آزمون ساختارمند عینی بالینی (OSCE) با تاکید بر مهارت های ارتباطی، تصمیم گیری بالینی مبتنی بر اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام مهارت های عملی در قالب 3 يا 4 ايستگاه برگزار مي گردد. در اين آزمون ها از بيمارنما يا مانكن و مولاژ استفاده مي شود.

 

  • آزمون فاينال پرستاري

تمامی دانشجویان پرستاری موظف‌اند در پایان دوره چهارساله کارشناسی پرستاری بر اساس سرفصل رشته کارشناسی پرستاری در این آزمون شرکت کنند و يكی از شرايط فارغ‌التحصیلی دانشجویان، شرکت در آزمون فاينال پرستاری و کسب نمره قبولی است.

اين آزمون بصورت OSCEدر ۶ ایستگاه برگزار مي شود و در هر ایستگاه یکی از رویه‌ها و یا مهارت‌های پایه بالینی پرستاری در قالب سناریو و چک‌لیست مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد ایستگاه‌های آزمون شامل ایستگاه احیا و مهارت‌های پایه، ايستگاه تزریقات و مایع درمانی، ايستگاه استریل، ايستگاه بهداشت جامعه و مادر و کودک، ايستگاه آموزش به بیمار و ایستگاه فرآیند پرستاری است.

 

  • آزمون صلاحيت باليني پزشكان

اين آزمون در پایان مرحله کارورزی با هدف ارزیابی تعیین توانمندی بالینی دانش آموختگان دوره دکترای عمومی رشته پزشکی برگزار مي گردد كه به روش آزمون ساختارمند عینی بالینی (OSCE) با تاکید بر مهارت های ارتباطی، تصمیم گیری بالینی مبتنی بر اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام مهارت های عملی تشخیصی درمانی برگزار می شود. اين آزمون به صورت همزمان و متمرکز در مراکز واجد صلاحیت در مناطق آمایشی کشور برگزار می شود. این مراکز بر اساس استانداردهای مصوب هیات بورد پزشکی عمومی و توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی اعتبار بخشی شده اند. آزمون در ۱۲ تا ۱5 ایستگاه فعال ، بجز ایستگاه استراحت طراحی و اجرا مي شود.

 ارزیابی مهارتهای بالینی در آزمون ساختارمند عینی بالینی در پنج بخش زیر تنظیم می شود.

  • مصاحبه، گرفتن شرح حال
  • مهارتهای ارتباطی، پروفشنالیزم و اخلاق حرفه ای
  • معاینه فیزیکی
  • مهارتهای عملی (procedural skills)
  • تفسیر پاراکلینیک و اداره بیمار

مقررات مربوط به آزمون هاي عملی پايان ترم

  1. آزمون هاي عملی مركز به شکل انفرادی و به صورت نشان دادن مراحل هر تکنیک با توجه به اهداف ، وسایل مورد نیاز ، روش و اجرا و توجهات خاص آن انجام می شود.
  2. لازم است دانشجو نیم ساعت قبل از زمان تعیین شده برای آزمون در محل آزمون، حضور یابد.
  3. در مورد درس اصول و مهارت هاي پرستاري و مامايي، هر یک از دوس نظری و عملی نمره مستقل دارند برای دروس         نظری- عملی معدل دو قسمت با توجه به ضرایب آن مشخص می شود. اگر معدل دو قسمت به 10 نرسد یا یکی از آنها از 8 کمتر باشد هرچند معدل به 10 رسیده باشد هر دو قسمت باید مجدداً تکرار شوند.
  4. توجه کنید قبل از آزمون عملی، تمرین کافی برای هر تکنیک داشته باشید.
  5. آزمون دانشجویان به صورت زمان بندی و به صورت ایستگاهی برگزار می گردد .
  6. دانشجویان قبل از انجام آزمون قرنطینه می باشند.
  7. بعد از اتمام آزمون دانشجو باید سریعا مرکز را ترک نماید.

منوی اصلی

ورود کاربران

جستجو

مراکز علمی و تحقیقاتی

nmdrs

دسترسی سریع

لینک های مفید